Summa sidvisningar

onsdag 27 juni 2012

Från svettomat till snarkomat

My god! Vad är detta och hur använder man dem?!!
Det har blivit betydligt mycket mer långa bussdagar på den här resan än på förra som jag kanske nämnt.  Från Moldavien till Rumänien körde vi ett härligt 12 timmarspass i Svettomaten (a k a bussen). Det har kanske blivit lite väl mycket av den varan nu känner jag. Många städer på väldigt kort tid. Vi börjar så smått längta efter att få ta det lugnt på samma ställe ett par dagar istället för att åka buss hela tiden, även om det också har sin tydliga tjusning. En annan stor skillnad från Afrikaresan är att vi har bott ganska många nätter på hostels nu. Det är iofs mycket skönt att veta att man om någon natt får sova i ett tvåbäddsrum med en icke-snarkare, när man uthärdar natt efter natt av snark-VM på taket. Det är ett ständigt samtalsämne och det taktikplaceras sovsäckar och det sömnappneas till höger och vänster. Om man som jag är en lättsovare och lider av just det här med att folk i ens omgivning låter som brunstiga sjökor på nätterna (och i det här fallet då 20 personer på en yta av 20 meter) är det ett reellt problem. Det märkliga är att när man pratar om detta - oavsett med vem- så ska alla, som i något slags utslag av uppfinnar-Jocke-Tourettes komma med det fiffiga tipset "-Men du, har du provat med sånna där ÖRONPROPPAR?". 
Eh...What? Hur kan man tro på allvar att jag under mina långa, frustrerande vaknätter vid min snark-stockeld inte kommit på tanken att testa "sånna där öronproppar"? Varje gång får jag lust att skrika "-Nej, men vad SÄGER du?!!! FINNS det?? Hur funkar de??? Det verkar ju ASbra!!". 
Men jo, mina vänner. Tanken på öronproppar har slagit mig. Tänka sig. Men det räcker inte. För jag har troligtvis jordens största och mest perceptiva hörselgångar. Så jag ber er: Sparka inte in några fler vidöppna dörrar, tack. Sluta bara snarka. Det är allt jag begär.



4 kommentarer:

  1. Snarkare är värsta sorten ... gå inte på deras lömska trix .. hårt mot hårt .. grrrrr .. hehe
    KRAM på er girls / Iris

    SvaraRadera
  2. Vet precis vad du menar! Det är vidrigt. Du kan dessutom få lite inside tips...jag har nämligen ringt runt och pratat med flertalet öronproppstillverkare varför de inte kan göra ett par proppar som verkligen hjälper mot snarkningar. Jag fick då veta att ljudet går inte bara in genom öronen utan hela vår kropp tar in ljuden. Så det går helt enkelt inte att ordna. Undra varför det inte finns en egen teknisk förvaltning enkom för detta...jo, just det, det är ju mestadels män som snarkar. Och som de flesta brukar säga, bara man är trött så somnar man ju...eeeeh, eller?
    Lycka till! Linda

    SvaraRadera
  3. det säljs alla möjliga fiffiga medel mot snarkning på apotek numera... jag har provat de flesta. Det har gurglats, spolats och sprayats. Men det är väl bara att inse - att åka på semester med dig igen Ulrika (och dela rum) kan vi nog bara glömma. sara B

    SvaraRadera
  4. Nej, Linda, jag håller med. Man somnar inte. Jag har vakat många helnätter på den här resan. Alltså med noll sömnminuter. Och nej, Sara. Av den anledningen kommer vi aldrig göra en Berlinrepris. Det var hårt att sova i hallen. :-) Men jag gillar dig ändå. Du, min mamma och någon mer tillhör undantagen.

    SvaraRadera