Summa sidvisningar

söndag 13 maj 2012

....och med de lärde på Latin...

Det är viktigt att ta seden dit man kommer och smälta in i sin nya omgivning, det vet ju alla globetrotters. Därför tänkte jag att jag skulle lära mig åtminstone några enklare fraser på de olika språken, åtminstone på de som använder det Latinska alfabetet (dvs alfabetet där bokstäverna inte nödvändigtvis ser ut som symbolerna i en svordomspratbubbla i Kalle Anka) Respektfullt och ovästerländskt, tänkte jag nöjt. Kanske gör det att infödingarna gillar mig och vill bli brevisar med mig. Hoppas.

Så jag tänkte börja lite enkelt med nybörjarspråket Albanska. Hur svårt kan det vara?
Jo, ungefär så här svårt:
  • Hej på dig du! =Tungjatjeta
  • Heppåre! = Mirupafshim. 
Alltså på riktigt. Hur gick resonemanget och omröstningen till när Albanerna enades om just de här fiffiga och smidiga orden?

Men ändå i jämförelse ett under av lättbegriplighet i jämförelse med det ryska sättet att hälsa:

  • Hejsvejs! = Здравствуйте. 
(men om man läser den fonetiska skriften blir det nästan för enkelt. Kolla bara:  "Zdrast-vuyt-ye")


Kanske hyr jag helt enkelt in en tolk under ett par veckor. Gärna en som också är bra på att bära saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar