Summa sidvisningar

fredag 6 juli 2012

Nr 32

Myset är komplett - Här finns inte plats för några fler.
Sorry, Mister.
Anekdot från Albanien:
Vi närmade oss huvudstaden Tirana och körde på en sträcka där det gick ganska långsamt, bland annat i en rondell och det var en del människor som stod och gick längst med vägen. Tydligen så fungerar bussystemet bara marginellt bättre än SL så om det kommer vad som helst som påminner om ett fordon som kan frakta folk så tar albanerna chansen när den uppenbarar sig. Vi tuffa hänger som vanligt längst bak i bussen och jag gör typ ingenting just (min vana trogen), men när jag råkar titta upp så står det helt out of the blue en främmande man i bakdörren (som vi hade öppen när vi körde pga värmen). Han har uppenbarligen spänstigt nog hoppat på i farten och frågar intresserat: "-Tirana?" Han verkar vara villig att stämpla periodkort och allting, men det blev ett himla liv bland resenärerna och som jag tolkade det så ville en majoritet ha ut honom ur bussen omedelbums. Snubben som äntligen fått tag på lift in till city, tyckte troligtvis att det var en tråkig attityd från vår sida, och visade tvärtom en kraftfull angelägenhet att stanna kvar. Diskussion uppstod. Visst handgemäng. Fotavtryck i bröstkorgen. Nej, jag skoja bara. Snarare gav han sig, märkbart irriterad (kanske hade han en tandläkartid att passa) efter en stunds högljud och välartikulerat dividerande på våra respektive modersmål och hoppade av "frivilligt" (även om det krävdes en del övertalande för att chaufför-Erik ens hade lust att sänka hastigheten).
Wilma vill helst inte bli störd av fripassagerare när hon fluktar
på sina favorit Beckham-bilder. Men han har lite för många
tatueringar nu för tiden tycker hon och jag är beredd att ge

henne rätt i det.
Vi har under hela resan skämtat om att vi efter inräkning (alla har var sitt nummer upp till nr 31) skulle höra ett kvävt
"-Treetiietvoo"(med rysk brytning) från någon fripassagerare under något säte men nu var vi alltså nära att få någon på riktigt. Spännande. Det är tydligen inte helt ovanligt just här att karlslokar hoppar på bussar och rycker åt sig det som ligger närmast och sedan direkt hoppar av igen och springer/rullar (beroende på hastighet vid själva avhoppandet antar jag) därifrån. Som tur var hade vi bara en hög kameraväskor med västvärldens samlade systemkameror samt alla pass där vid ingången. Man är väl säkerhetsmedveten?

Mm. Här verkar det mysigt att vila lite tycker
Linda. Fripassagerare eller inte.

1 kommentar:

  1. He he! Passa er för extrapassagerare! Mina joggingskor blev stulna i Sydafrika av nån som smög förbi när vi stod stilla.

    SvaraRadera