Summa sidvisningar

söndag 13 maj 2012

Välkommen!

Jaa...så här ball är jag när jag är ute och reser. 
Då var det dags igen!
Välkommen till sommarens reseblogg! Efter den massiva succén med förra årets Afrikablogg kan jag ju inte svika den gigantiska läsarkrets (hej Marie! Hej Lars-Åke) jag fick då och skapade därför redan i mars skelettet till årets blogg. Och nu är det dags att börja fylla den med någon slags innehåll.

Som namnet ger vissa ledtrådar om kommer resan i år gå med Rosa Bussarna genom Östeuropa, ett faktum som har varit en gnutta mer svårmotiverat än Afrikarutten har det visat sig. I princip samtliga som jag informerat om detta har ställt den entusiastiska frågan "-Varför då för?".
Har jag en särskilt dragning mot stadsmiljöer med nedklottrad betong (se min bakgrundsbild)?
Har min lust att få äta kål-och fläskgryta med rovor och svartbröd till frukost, lunch och middag blivit mig övermäktig?
Eller fungerar kanske gammelkommunism en fräsch ledstjärna i mitt liv och jag vill nu uppleva resterna IRL?

Svaren på samtliga frågor är: Nej. Inte i första hand.
Här kommer i stället en ordningsam punktlista över verkliga skäl till varför valet föll på fyra veckor i Östeuropa:

  • Flera erfarna RosaBuss resenärer från förra årets resa rekommenderade den här trippen som en av de bästa. 
  • Efter min förvånande erfarenhet av att Rwanda var ett av de vackraste länder jag varit i tänkte jag vara öppen för att saker kanske inte alltid lever upp till ens fördomar. Det är roligt att bli förvånad helt enkelt! 
  • En av mina vänner från förra resan, Sara, var också sugen på att följa med = Roligt och lite tryggt (om man nu skulle råka störa sig på alla andra och alla andra stör sig på mig så har man i alla fall någon att leka med. Ett tag. Tills hon också tröttnar. Men jag räknar med att vi är åtminstone i Moldavien by then). 
  • Medelåldern är lite högre än på många av de andra Rosa-resorna. Kanske t om uppåt 22 sådär. Och ja, det är ju en del av grejen att alla inte är jämnåriga, men ska jag vara heeeelt ärlig så föredrar jag att prata 40-årsfester än studenthippor. 
  • Lars Winnerbäck åker ofta till Östeuropa i sina låttexter (Krakow, Daugava, Gorki Park). Ni hajar. 
Jag tycker nästan att det räcker så. Nedan ser ni länken till reseruttsbeskrivningen! 
Och som vanligt så uppskattar jag kommentarer. Helst roliga. Men helt vanliga snälla går också bra. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar